Personīgā efektivitāte 2

Pirms svētkiem apmeklēju uzņēmuma rīkotās 4h mācības “Personīgā efektivitāte” (lekcija un darbs grupā), kuru vadīja Uldis Pāvulis un Uldis Tatarčuks.

Uzskatu, ka jebkuram, kas jūt nepieciešamību darīt ko savādāk vajadzētu apmeklēt šādu kursu.

Pretīm gaidītajam, ka mācību temats būs kā padarīt darba darbus ātrāk un kvalitatīvāk tika runāts par personīgo misiju, vērtībām un mērķiem, kā tos sasniegt un sabalansēt.

Galvenās atziņas no mācībām:

  • Nevajag mānīt sevi un mēģināt sabalansēt darbu ar privāto dzīvi, to izdarīt nevar. Vai tu upurē darbu un karjeru vai brīvo laiku (ģimenes laiku).
  • Vajag uzstādīt reālus mērķus. Piemēram, ja algā saņem kaut 2000Ls mēnesī nevajag sapņot nopirkt BMW X6, māju Baltazerā, kuteri, utml. Ar tādu algu tas nav mērķis, bet sapnis. Pareizāk būtu uzstādīt mērķi- uzkrāt naudu un izveidot personīgo biznesu no kura ienākumi būs 10 000 Ls mēnesī un tad, kad tas tiks sasniegts, varēs uzstādīt jaunus mērķus (villa, limuzīns, utml).
  • Ja uzstādīto mērķu sasniegšanai neesi gatavs ko upurēt, tad atmet tādus mērķus un nemoki sevi. Piemērs, ja nēesi gatavs nodarboties ar sportu un ēst mazāk, tad nemoki sevi ar liekā svara samazināšanas mērķi. Turpini ēst un dzīvot, nemoki sevi.
  • Ja uzstādīto mērķu labā 1-2 mēnešu laikā neesi veicis nekādu aktivitāti, tad vai nu pārskati mērķus vai arī sāc rīkoties.
  • Jāsabalansē savs laiks starp darbu, draugiem, ģimeni un laiku saviem hobijiem. Īslaicīgi kaut ko var upurēt, bet ilgtermiņā tas būs saistīts ar sekām- zaudētiem draugiem, ģimeni vai atrašanos “trako namā”. (būs jāpievēršas saviem hobijiem vairāk).
  • Ja tev ir kāda ideja, ko gribi ļoti realizēt, tad neļauj sevi atrunāt. Piemēram sporta auto ar lielu patēriņu- tu jau neliec nevienam ar to braukt, tas ir vajadzīgs tikai tev pašam vai gribi izlēkt ar izpletni- tu to neuzspied nevienam citam, tas ir vajadzīgs tikai pašam sev.
  • Jāizvirza izmērāmi mērķi un jāzina ko darīt, kad mērķis tiks sasniegts. Piemēram, mērķis sapelnīt daudz naudas- nezinot cik daudz nozīmē daudz un ko darīt, kad tas tiks sasniegts ir slikts un nesasniedzams mērķis.
  • Galvā jānoformulē savs skatījums uz lietām (argumenti,  utml), lai par to varētu bez šaubām piecelties un deklarēt to. (uzskatam nav jābūt 100% pareizam, bet tam jābūt pārliecinošam, argumentētam, cilvēkiem jāsaprot tavs domugājiens un virzība).
  • Lai ko sasniegtu vieglāk jāsaprot un jāizmanto kas tevi motivē un veicina visvairāk- sacensību gars (atrast ar ko sacensties(kolēģis, draugs)), mentorings (sasniegt to, ko izdarījis kāds cits), lepnums (izdarīt ko citi nevar).
  • Ieradumi jāmaina pamazām. Piemēram, ja esi pieradis celties 12, tad nevar pēkšņi sākt celties 9. Vajag regulāri un pa mazam laikam samazināt pamošanās laiku, piemēram, par 15 min. Ieradumi veidojas no pāris mēnešiem līdz 1,5 gadiem. Tā kā nav ko cerēt dažas dienas pieceļoties ātrāk, ka tas jau kļūs par ieradumu.

Interesantākie pašanalīzes uzdevumi:

  • Uzraksti kāda ir tava personīgā misija dzīvei (ja neko negribi sasniegt vai dot kādam, tad kāda jēga turpināt?).
  • Uzraksti savas dzīves vērtības. (saprotot savas vērtības ir vieglāk izvirzīt mērķus)
  • Uzraksti kādi ir tavi mērķi(iedalīti- Ģimene, garīgie, izglītojošie, finansiālie, utml) un kāpēc tos gribi sasniegt.
  • 3 lapu princips (uz pirmās uzrakstīt mūža mērķus un apgriezt lapu, uz otras uzrakstīt 12 mēnešu mērķus- ja šie mērķi ir pretrunā, tad kaut kas nav kārtībā. Uz trešās lapas uzrakstīt darba mērķus. Tie mērķi, kuri sakritīs starp 2 un 3 lapu būs visvieglāk sasniedzami.)
  • Uzraksti, kas traucē sasniegt izvirzītos mērķus (ārējie, iekšējie faktori)?
  • Uzrakstīt kas man palīdz ievērot disciplīnu.
  • Kādus ieradumus gribētu mainīt, kādus izveidot.
  • Uzrakstīt savu laika izlietojumu par aktivitātēm dienas/ nedēļas/ mēneša griezumā un paskatīties vai savuprāt tas ir efektīvi un vai nav nepieciešams ko mainīt.

Ko uzreiz var sākt pielietot:

  • Darba nedēļas beigās sastādīt nākamās nedēļas veicamo darbu saraktu un prioritātes (detalizācijas līmeni katrs izvēlas pats). tas ir nepieciešams, lai 1diena nesāktos ar stresu, ko tagad darīt, utml;
  • Atcerēties 3-5 gadu griezumā, kādi notikumi visvairāk iepriecināja, motivēja un kādi demotivēja, apbēdināja. Un tad mēģināt pirmos atkārtot un no otriem izvairīties.

Protams katrs esam individuāls un kas palīdz vienam var nepalīdzēt otram.

Papildināts:

Atcerējos vēl vienu paņēmienu- uzrakstīt vēlamos mērķuss un likt klāt +1, kad kaut kas ir veikts, lai mērķi sasniegtu. Pēc kāda laika var pavērtēt, kuru mērķu sasniegšanai ir veltīts laiks un kurām nē.

2 thoughts on “Personīgā efektivitāte

  1. Reply Andris May 23,2011 3:27 pm

    Lūdzu palīdzēt izprast pretrunu:

    – Nevajag mānīt sevi un mēģināt sabalansēt darbu ar privāto dzīvi, to izdarīt nevar. Vai tu upurē darbu un karjeru vai brīvo laiku (ģimenes laiku).

    – Jāsabalansē savs laiks starp darbu, draugiem, ģimeni un laiku saviem hobijiem. Īslaicīgi kaut ko var upurēt, bet ilgtermiņā tas būs saistīts ar sekām- zaudētiem draugiem, ģimeni vai atrašanos “trako namā”. (būs jāpievēršas saviem hobijiem vairāk).

    Domāju, ka svarīgi ir tomēr censties sabalansēt, esmu to kā darbaholiķis novērojis uz savas ādas, bet pagaidām gan īsti neizdodas laika strukturēšanas disciplīna, tādēļ interesanti likās Tevis pieminētais: “Uzrakstīt kas man palīdz ievērot disciplīnu” (nevis ko es no tā iegūstu).

  2. Reply Kaspars May 23,2011 10:15 pm

    Lai gan šie punkti skan līdzīgi, tiem ir dažāda nozīme:
    1. pausta ideja, ka sabalansēt 50/50 nevar. vai nu tu kļūsti par darbaholiķi un centies ko sasniegt vai arī tev ir citas prioritātes…
    Šeit, protams, var oponēt, ka ir tādi, kuri nevelta visu sevi mērķim un tomēr sasniedz daudz. Mana atbilde- ir arī tādi, kuri vinnē loterijās, bet vairākums zaudē.
    2. ir domāts- nevar tikai strādāt un strādāt. Kaut nedaudz, bet ir jāatrod laiks sev un saviem draugiem, jo pretējā gadījumā draugi tiks pazaudēti un var notikt pašsadegšana.

Leave a Reply